Asezarea romaneasca de pe malul raului sfant Iordan se afla intr-o zona desertica din apropierea Marii Moarte, la o distanta de circa 40 km fata de Ierusalim si la vreo 8 km fata de biblica cetate a Ierihonului. La numai cateva sute de metrii in apropiere de asezamant curge raul Iordan, rau care izvoraste din muntii Libanului, apoi traverseaza Marea Galileii si dupa un lung si sinuos traseu se varsa in Marea Moarta. La varsarea sa in mare Iordanul se ramifica in doua brate care acumuleaza imprejur multe aluviuni, cu soluri fertile imprejmuite de o vegetatie bogata ce atrage multe vietuitoare din desert, uneori chiar si pasari flamingo.
De aici inainte se intinde Marea Moarta pe o lungime de aproximativ 80 de km si o latime de circa 20. Acesta este cel mai jos loc de pe pamant, suprafata apei marii fiind la peste 400 m in minus in raport cu nivelul Oceanului Planetar. Bazinul marii este alimentat de apele dulci ale Iordanului, precum si de numeroase izvoare termale, dar din pricina concentratiei extreme de sare si a altor minerale din zona, apa marii este asemanatoare unui ulei dens ce nu permite nici unei vietati sa traiasca in ea. Turistii raman impresionati de calitatile terapeutice ale acestor ape, dar si de varietatea coloritului si efectele de lumina ce schimba tonalitatea apei in cursul fiecarei zile.
Poate tocmai de aceea, imparatul Irod a construit sau a consolidat in apropierea acestei mari mai multe resedinte pentru tratament si distractii, sau chiar pentru refugiu. Una dintre ele se afla la Ierihon, alta langa izvoarele fierbinti de la Caliroe in partea iordaniana, locul in care a fost intemnitat si decapitat Sfantul Ioan Botezatorul, iar alta pe tarmul apusean al Marii Moarte, la Massada, celebra fortareata cunoscuta ca ultim punct de rezistenta al evreilor impotriva stapanirii romane. Traditia si cercetatorii sustin ca Marea Moarta se afla peste Valea Siddimului locul in care erau amplasate in vechime cetatile Sodomei si Gomorei. Cartea Facerii din Sfanta Scriptura ne relateaza ca locuitorii acestor cetati savarseau pacate foarte mari, care au atras asupra lor mania lui Dumnezeu.si astazi se mai poate vedea deasupra marii un nor asemanator unor aburi transparenti ce amintesc parca de focul si de pucioasa care au mistuit din temelii aceste cetati.
Conditiile climatice din zona sunt foarte aspre, dar cu toate acestea aici traiesc felurite animale si vegetatie rara precum camforul si balsamul salbatic despre care se vorbeste in cartea Cantarea Cantarilor. Deseori pe crestele muntilor fara vegetatie si cu piatra macinata si inrosita de atata soare se pot observa vietuitoare salbatice. Din loc in loc, in plin desert intalnim beduinii. Acestia sunt oameni saraci care traiesc in pesteri sau corturi si isi castiga existenta crescand capre sau oi. Cu ajutorul magarilor sau camilelor ei parcurgeau in vechime distante foarte mari pentru a valorifica o parte din produsele lor. Mijloacele moderne au rezolvat oarecum aceasta problema desi ei continua si astazi sa locuiasca in corturi sau pesteri in conditiile cele mai precare. Pe dunele de nisip mereu in miscare copii gasesc uneori scoici sau pietre modelate cu interior frumos pe care le vand turistilor. De multe ori ei colinda cu turmele prin cele mai indepartate si neumblate locuri, stricand fara voie linistea monahilor retrasi in aceste zone pustii. Un astfel de beduin a descoperit nu demult celebrele pesteri de la Qumran, cand o capra a sa a cazut din intamplare intr-una din grotele in care esenienii pastrau manuscrisele lor. Esenienii erau un fel de secta iudaica ce se ocupa indeosebi cu transcrierea textelor biblice, cu rugaciunea si asceza foarte severa. Ei imbracau vesminte albe si lungi ca semn al curatiei, si au inspirat prin vietuirea si austeritatea lor si alte secte sau ordine calugaresti aparute mai tarziu precum albigenzii.
Intorcandu-ne din nou spre Ierihon, tot in apropierea Marii Moarte, trecem pe langa Pesterile Fainoase scobite in stancile calcaroase ale muntilor a caror piatra se macina fin si astupa foarte usor prin ocazionale eroziuni unele pesteri sau formeaza altele noi.
In partea cealalta a raului se intinde sesul Moabului locul din care Moise "s-a suit in muntele Nebo", care este in fata Ierihonului, si a vazut pamantul sfant fagaduit de Dumnezeu urmasilor lui Avraam. Pe acest munte se afla si mormantul marelui profet, dar locul exact nu-l stie nimeni pentru a nu se ajunge la idolatrizarea sa. Sfanta Scriptura ne spune ca fiii lui Israel au plans vreme de treizeci de zile moartea lui, si dupa ce s-au implinit aceste zile, Iosua fiul lui Navi, impreuna cu tot poporul lui Israel au trecut in chip miraculos prin apele Iordanului spre pamantul fagaduintei. Locul exact al acestei treceri miraculoase este identificat cu o veche trecatoare prin vadul raului Iordan in apropierea careia a predicat mult mai tarziu si Sfantul Ioan Botezatorul. Dupa traditie locul acesta este acelasi cu "locul scufundarii" adica, locul in care a fost botezat Domnului nostru Iisus Hristos.
De multa vreme in pustiul acesta Dumnezeu a pregatit prin proroci si prin minuni calea Domnului incepand de la Avraam si Moise si pana la Sfantul Ioan Botezatorul. Aici, in repetate randuri, Dumnezeu vorbit parintilor nostri, si a facut minuni mari pentru ca noi sa credem si sa cunoastem bunatatea si purtarea de grija a Sa pentru intreg neamul omenesc. De aici a fost inaltat la cer intr-un car de foc profetul Ilie. Aici ucenicul sau Elisei l-a vindecat de lepra in Iordan pe Neeman Sirianul, apoi a inviat un mort si a indulcit apele amare ale unui rau din Ierihon. Dar mai presus de toate pe stancile si nisipul acesta au calcat picioarele Sfantul Ioan Botezatorul si ale Domnului nostru Iisus Hristos – Dumnezeul cel adevarat Care din iubire pentru noi S-a facut Om si a coborat in chipul cel mai smerit la apele Iordan pentru a primi Sfantul Botez din mainile Sfantului Ioan Botezatorul. Atunci cerurile s-au deschis si Duhul Sfant a coborat peste El in chip de porumbel, iar glasul lui Dumnezeu Tatal s-a auzit din cer spunand: "Acesta este Fiul Meu Cel iubit intru Care am binevoit, pe Acesta sa-L ascultati".
Este de ajuns ca numai o clipa sa stai in linistea sfanta a desertului de aici si sa te gandesti cate lucruri minunate a facut Dumnezeu pentru noi si pentru a noastra mantuire si cat de putine lucruri facem noi pentru Dumnezeu. De aceea tinutul acesta a prezentat inca din cele mai vechi timpuri un interes deosebit pentru crestini si evrei, dar mai ales pentru monahii care cautau cu osardie imparatia lui Dumnezeu. Marturie in acest sens ne stau multimea asezamintelor manastiresti ridicate de-a lungul vremii pe valea Iordanului, printre care si asezamantul romanesc construit in apropierea locului Botezului Domnului. Pe o straduta paralela cu apa Iordanului se vad astazi ruinele multor asezaminte crestine nationale distruse in timp de urgia razboiului. in aceiasi situatie se gaseste si asezamantul nostru si pana in momentul de fata nu se poate face nimic pentru restaurare pentru ca zona este militarizata si complet inchisa.
Urmand de aici drumul ce urca spre Ierihon ajungem la o biserica greceasca, construita pe locul pesterii in care a trait Sfantului Ioan Botezatorul, prin aceiasi zona prin care au trecut si cele doisprezece semintii ale lui Israel spre Pamantul Fagaduintei. Biserica se prezinta destul de bine dar numai o data pe an se poate sluji aici in ziua procesiunii sfintirii apelor la Iordan, pentru ca si aceasta este cuprinsa in zona de frontiera securizata. La o mica distanta de aici se afla singura manastire de pe aceasta vale deschisa pentru turisti. Ea a fost intemeiata de catre Sfantul Gherasim de la Iordan care a intemeiat-o cu scopul de a servi ca asezamant pentru toti pustnicii de pe valea Iordanului.
Din viata Sfantului cunoastem ca el a reusit sa uneasca sihastria cu monahismul de obste, fiind el insusi un mare facator de minuni ce avea ca ucenic un leu. Astazi aceasta zona este aproape pustie, dar in vechime pe aici treceau multe caravane comerciale din Egipt spre Siria, si din alte tari. Deseori aceste caravane erau atacate de pradatori si tocmai de aceea si manastirile de aici aveau forma unor fortarete in care calugarii pustiului se retrageau pentru a fi feriti de invadatori. Se crede ca aici ar fi poposit si Maica Domnului cu pruncul Iisus in drumul sau spre Egipt. Pentru toate acestea, de-a lungul timpului imprejurul acestei manastiri si in locurile prezentate au trait multi sfinti precum Maria Egipteanca, Sfantul Zosima, Cuviosul Iosif de la Bisericani, Sfantul Ioan Iacob Hozevitul - Romanul de la Neamtu si multi altii poate nestiuti de noi, dar cunoscuti cu siguranta de Bunul Dumnezeu. De aici inainte vom porni pe drumul care ne conduce spre biblicul oras Ierihon, oras aflat in apropiere si prezentat in paginile alaturate.